Nettbutikk vs. vanlig butikk

av Arnstein Berg, webutvikler i Shop Science

Å drive nettbutikk er ikke så ulikt det å drive vanlig butikk. Mange føler nok at nettet er noe helt annerledes, og at det krever mye erfaring for å forstå. Men stort sett gjelder alle de samme prinsippene for salg og markedsføring som ellers.

• Du må vise frem varene dine og hjelpe kunden å finne det de skal ha.
• Du må sørge for at butikken din er lett å finne for besøkende.
• Du må ekspedere kunden og kanskje følge opp med litt hjelp i etterkant.
• Og så må du kanskje ha noen kampanjer for å tiltrekke deg kunder.

Alt dette er du sikkert kjent med hvis du driver vanlig butikk i dag. Og akkurat dette bør du ta med deg over i nettbutikken din. Vi tar en rask gjennomgang av hvordan du kan få til det.

Vise frem varene i butikken

Å legge inn varer i butikken er kanskje det enkleste å forstå hvordan man gjør. Det er imidlertid lett å bli litt passiv, og bare fylle inn den informasjonen butikken ber om. Her bør du ta styring selv. Har du mange produkter bør du først tenke på hvordan de skal organiseres i kategorier, slik at kunden lett kan finne frem.

Så må du legge inn produktene, og ikke minst bilder av produktene. Husk at kunden ikke kan ta og føle på produktet i nettbutikken, så her er det ekstra viktig å ha bilder som tydelig viser hvordan produktet ser ut og fungerer. Er det et produkt som skal brukes med hendene, bør man kanskje ha et bilde der noen holder i det, slik at kunden ser hvordan det ligger i hånden. Er det snakk om tekstiler, kan man gjerne ha et bilde tett på, slik at det er tydelig hvordan det føles å ta på det. En pyntegjenstand kan man gjerne vise frem i et miljø den passer inn i.

Vis produktet i bruk
Vis produktet i bruk
Vis hva produktet er laget av
Vis hva produktet er laget av
Vis produktet i et passende miljø
Vis produktet i et passende miljø

Tekst er også viktig. Folk søker ofte etter produkter, og da er det teksten som avgjør om produktet blir funnet. Pass på å ha ord det er sannsynlig at man søker på i tittelen og tidlig i beskrivelsen. Her må du også passe på å beskrive produktet godt, gjerne med mål, vekt og materiale det er laget av. Det er ikke alltid så lett å se slike ting bare utfra bilder.

Sørg for at butikken er lett å finne

Å finne frem inne i butikken er en ting, men noe helt annet er om brukerne faktisk finner butikken din på internett i det hele tatt. Det er en stor jungel der ute med stor konkurranse. Om du driver butikk på et lite sted er du kanskje vant til å være den eneste i området som selger det du gjør. På internett får du dessverre ikke med deg denne fordelen, så her må du kjempe om plassen på lik linje med andre.

Det viktigste er å være der brukerne er. I den tradisjonelle verden legger man gjerne butikker på travle gatehjørner, mens på internett må man i stedet være på travle sider og apper som Facebook, Instagram, Snapchat eller andre. Fordelen på internett er at du ikke er bundet til å være bare ett sted. Nettbutikken ligger tilgjengelig for alle, og du kan legge ut innlegg og slik sett være til stedet på flere andre steder samtidig.

Som i verden ellers, er det også her nyttig å samarbeide med andre. Kan du få en annen butikk eller en blogger til å lenke til deg? Eller kan du hjelpe brukere på et relatert forum, og samtidig reklamere for dine produkter?

Følg opp kunden

Når du er så heldig å få bestillinger fra kunden, eller evt. bare en melding med spørsmål om noe, bør du bruke alt du kan om kundebehandling. Det er her du har direktekontakt med kunden, og det er her du kan yte ekstra service du vil bli husket for.

Undersøkelser viser at det er veldig effektivt å legge ved små vedlegg i pakken som viser at du tenker på kunden. Legg gjerne ved et følgebrev eller en brosjyre for butikken, der du takker for handelen og inviterer kunden til å besøke deg i den fysiske butikken neste gang de er på dine kanter. Det er ikke sikkert kunden noen gang kommer innom, men uansett setter mange pris på omtanken, og vil gjerne handle hos deg igjen.

Utnytt mulighetene der du treffer kunden

Kampanjer for å tiltrekke kunder

Ofte er det ikke nok å informere. Selv om kundene vet at du eksisterer og vet hva du tilbyr, vil de kanskje likevel ikke handle. Ofte stikker man innom fysiske butikker når man er i området, men nettbutikker er jo alltid tilgjengelige, og da blir det fort at man utsetter det.

Dette er grunnen til at nettbutikker nesten alltid har et eller annet tilbud gående. Det er for å gi kunden en tidsfrist, og på den måten havne på kundens liste over ting man må gjøre. Om du synes det blir masete å alltid ha «Kampanje», så finnes det mye annet man kan kalle det, slik som «morsdagstilbud», «vårtilbud» eller lignende. Bare finn ett eller annet som du kan sette en utløpsdato på, og annonser denne varigheten så mange steder du kan.

Veldig mange netthandler på fridager, så det er ofte lurt å ha tidsfrist på søndag kveld, og gjerne etter en langhelg. Kombinerer du dette med gratis frakt over et visst beløp, så kan du lett få solgt ekstra varer fordi folk må få seg tilbudet ditt, og samtidig legger på en ekstra vare eller to for å få gratis frakt.

Vil du starte nettbutikk?

Sjekk ut våre enkle nettbutikker som passer perfekt for nybegynnere. Vi setter opp alt det tekniske, og viser deg hvordan du legger inn varer og tar imot ordre. Så kan du drive butikken.

Lukk