«Bruk tid på gode bilder»
… men hva er egentlig et godt bilde?

av Kjersti Aase, praksisstudent hos Shop Science fra USN.

Vi mennesker er visuelle, vi liker å se på fine ting, fin natur, fint lys og så videre. Med dagens utvikling på den digitale fronten, blir flere av våre gjøremål utført nettopp digitalt. Vi handler digitalt, vi sosialiserer oss digitalt og vi lever mer og mer i en digital verden. Samtidig skaper vi også høyere krav til budskapene, og hva budskapene skal gi oss. I dag florerer det av tilbud og et mangfold av produkter på nettet, som kaster seg imot oss på blant annet sosiale medier. Da blir det viktig å klare å fange oppmerksomheten til mottakeren med kun små sekunder til rådighet.
Et bilde må skape en interesse og fange en stemning. Et bilde må ha en begrunnelse for å bli tatt, uansett om det er snakk om et familiebilde, kunstbilde eller et produktbilde. Begrunnelsen er visjonen bak bilde. Var det et flott lys i et naturlandskap, var det et ønske om å fange et minne eller var det et bilde av et produkt som skal ut i salg? Det kan hjelpe å ha et fokus på tydeliggjøring av visjonen for bildet, for å oppnå best resultat.
Den vanskeligste delen er å oppnå ønsket visjon, sammenlignet med det ferdige produktet du sitter igjen med.
Dersom du jakter på et mersteverk av et bilde på shutterstock vil du mest sannsynlig ikke finne noen, men dersom du ser på samme bilde med et annet perspektiv kan du være heldig å finne akkurat hva du ser etter – alt ettersom hva man søker.
Så, om et bilde er «godt» eller ikke, vil være avhengig av hvem publikummet og mottakerne er. Et godt bilde er et bilde som kommuniserer ditt budskap til mottageren, og som mottageren oppfatter.

“There are always two people in every picture: the photographer and the viewer”

Ansel Adams

Konkrete tips du kan tenke på;

1. Regler for sammensetning og komposisjon i bilde.

Se på bildet under, som viser en regel for tredjedeler; del to tredjedeler av bildet horisontalt; og siste tredjedelen fyller himmelen. Deretter kan du dele bildet inn i vertikale tredjedeler og plasser gjerne et motiv i brytningen mellom høgre eller venstre side mellom de horisontale og vertikale tredjedelene.

2. Følelser.

Vi mennesker blir tiltrukket av følelser. Følelser er universalt, om vi ler, smiler, er triste eller gråter så binder det oss sammen. Bilder som kommuniserer ekte og genuine følelser vil som oftest alltid berøre publikummets oppmerksomhet og følelser.

3. Historiefortelling.

Et bilde kan fortelle en historie. Her er det mindre viktig å fokusere på sammensetninger eller andre egenskaper, da fortellingen er budskapet i bildet.
Vi har bilder som formidler et seiersrop fra en vinnende idrettsutøver, vi har bilder som forteller historien til en demonstrant som står foran en krigsherjet gate og vi har bilder som viser en fars kjærlighet til sitt nyfødte barn.

4. Belysning og farge.

En viktig effekt for å skape et godt bilde. Riktig lyssetting kan forvandle et bilde og en stemning til en scene full av liv og tekstur. Dette er noe vi ser i naturen hele tiden, under for eksempel soloppgang og solnedgang. Vi kan ikke kontrollere belysningen på flyktige øyeblikk, men vi kan skape mye av det selv med bruk av kamerabelysning, ulike eksponeringsvalg på kamera, blits o.l.
Silhuett-effekt som er bakgrunns belyste bilder, som er enkle å fange og kan gi kjempefine resultat. Her kan også hvitbalansen spille en viktig rolle, for å oppnå best effekt av følelsen i bildet.

5. Detaljer.

I dagens samfunn hvor tempo og farten er høy, er det vanskelig men viktig å forsøke å skille seg ut i mengden. I dag er det mye fokus på de små detaljene, og da kan det være essensielt å fange disse på en spennende og unik måte.

6. Unikt perspektiv.

Mange av oss ser på verden med et relativt samme perspektiv. De gjør til at unike perspektiver blir mer interessante for oss. Gå for eksempel lavt og knips bildet fra et barns perspektiv, eller ta ovenfra og ned. Prøv deg frem og se hvilke effekter du kan skape.

7. Produktbilder.

Her er det viktigste å få frem produktet i bildet, med god lyssetting så farge og form kommer riktig frem til publikum. Ta flere bilder med forskjellige vinkler, på hvit bakgrunn (hvitt ark/papp e.l.). Bruk godt dagslys (unngå direkte solskinn), gjennom et vindu og evt. en eller flere lamper med vanlig lyspære (obs. noen lyspærer har en annen farge enn dagslys) for å unngå skygger, du kan også reflektere lyset med å bruke en hvit papp eller en isopor plate på motsatt side av vinduet/lyskilden.
Du kan også få tak i forskjellige lyssettinger du kan koble til kamera ditt, men dette kan være noe kostbart.
Plasser gjerne kameraet ditt på stativ, eller på en ca. samme høyde som motivet/produktet, spesielt viktig dersom du bruker lang lukkertid på kamera.
Bruk med fordel selvutløser når du tar bilde, for å unngå bevegelse i kameraet når du trykker på utløserknappen.

Knips også inspirasjonsbilder av produktet i forskjellige kontekster, dersom du tar produktbilde til bruk i nettbutikk. Inspirer kunden, så de kan lettere kan relatere seg til produktet, og bruken av det. Da selger produktet lettere.
Dersom du skal selge produkter på nettbutikk, er det også viktig at du viser produktets proposisjon, så kunden lettere kan se det for seg. Her vil tekst også spille en stor rolle, beskriv produktet med ord hva du ser; størrelse, materiell, tyngde, bruksområde osv.

8. Etterbehandling.

Etterbehandlingen av et bilde er ofte halve jobben mot et godt bilde. Her kan du få frem detaljene du ønsker på bildet ditt, med rett bruk av lys, kontrast, skarphet, farger, osv. Listen er lang, men her gjelder ikke «more is more». Viktig å ikke overdrive, men skape en fin balanse i bildet, og få frem ønsket budskap og stemning. Det finnes mange gode gratis apper med bilderedigering, som bl.a. Lightroom, Photoshop Express (tilbyr kjøp av noen verktøy i app) og Snapseed for å nevne noen.

Når du husker på at et godt bilde, sjeldent kommer tilfeldig – er du langt på vei.
Å fange et godt bilde, krever både tålmodighet og trening.

Lukk